Förebyggande arbete för barn med avvikande beteende – en kvalitativ studie om barn utan neuropsykiatrisk diagnos

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka och redogöra för vad det finns för förebyggande socialt arbete för barn som har uppvisat avvikande beteende och deras föräldrar. Studien riktar sig till barn upp till 10 års ålder som har uppvisat avvikande beteende men inte har fått en neuropsykiatrisk diagnos. De centrala frågeställningarna är: • Vad finns det för förebyggande åtgärder för icke diagnostiserade barn med avvikande beteende? • Hur ska barnen bemötas? • Vad är föräldrarnas roll i detta arbete? Detta är en kvalitativ studie där vi har intervjuat sex socionomer och två specialpedagoger som arbetar med socialt arbete. De kommer dagligen i kontakt med barn som har avvikande beteende och deras familjer. Intervjumaterialet har analyserats utifrån inlärningsteori, social-kognitiv teori och rambegreppet. Studien visar att det finns ett flertal insatser för att hindra att dessa barns avvikande beteende eskalerar. För att förebygga barnens avvikande beteende arbetar man genom föräldrarna. Föräldrarna får då den kunskap och de verktyg som de behöver för att bemöta sina barn på bästa sätt. Struktur i barnens vardag och att man ska uppmärksamma det positiva hos barnen snarare än det negativa är vad resultaten av vår uppsats visar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)