Medling vid ungdomsbrott: en studie om medlares erfarenheter av medlingsmetoden som ett pedagogiskt stöd för lärande hos gärningsperson och brottsoffer
Sammanfattning: Denna uppsats behandlar medling vid ungdomsbrott och syftet har varit att belysa medlares erfarenheter av medlingsmetoden som ett pedagogiskt stöd för lärande hos gärningsperson och brottsoffer. Medling vid brott innebär att ett brottsoffer respektive en gärningsperson möts inför en opartisk medlare för att tala om det specifika brottet. Medling vid brott är frivilligt för båda parter och genomförs i olika faser. Medlaren håller först ett förmöte med gärningspersonen och brottsoffret var för sig, för att på detta sätt skapa en tydlig bild över brottshändelsen. Därefter träffar medlare både gärningspersonen och brottsoffret tillsammans på ett medlingsmöte, där individer får berätta sin syn på det inträffade, vilka konsekvenser och känslor som brottshändelsen har gett dem. Slutligen byter medlingsmötet fokus, på det som har varit till det som ska hända i framtiden och vanligtvis avslutas detta möte med ett beteendeavtal. Vi har valt att undersöka medlingsmetoden genom en kvalitativ metod i form av delvis strukturerade intervjuer. Totalt har vi intervjuat fyra stycken medlare som arbetar inom två olika medlingsverksamheter i Skåne. Resultatet av undersökningen visar att medling vid ungdomsbrott är positivt både för gärningspersonen och för brottsoffret. Medlingsmetoden är ett pedagogiskt stöd för lärande, där individerna genom dialog och reflektion utvecklar en förståelse för varandra och för brottshändelsen. Gärningspersonen får ett individuellt lärande på det sätt att individen får en insikt över brottets konsekvenser och får en förståelse över hur brottsoffret tagit händelsen. Resultatet visar att brottsoffret får ett individuellt lärande, där individen får en förståelse och medkänsla för gärningspersonen. Ett gemensamt lärande uppstår hos båda parter och detta på ett känslomässigt plan.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)