Chatbot : Hur användningen av chatbots påverkar e-handel kundtjänst

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: David Winberg; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: E-handel i dag har utvecklats sedan det först började på 90-talet och är idag största sättet att göra transaktioner på. Detta har påverkat hur vi idag gör vår shopping var vi gör det och för många av oss sker mycket av shoppingen genom internetet. E-handel har växt enormt sedan 2010 och fick en stor tillväxt under pandemin år 2020.  Idag handlar en stor andel av personer genom nätet och detta betyder att det finns många kunder som behöver hjälp med olika saker eftersom många fel och osäkerhet kan skapas. Förr i tiden använde kunder sig av personalen i affärerna och frågade om det var ett problem. Det är klart att detta stämmer idag också men eftersom de flesta handlar genom någon slags e-handel finns det inte en anställd som man kan gå till och fråga. Denna typ av kundtjänst som görs online görs för det mesta genom antingen ett samtal eller någon slags chatt med en anställd som jobbar hos företaget där kunden handlar. En annan metod som börjat bli mer och mer populär är chatbots där personer pratar med en virtuell maskin som de kan ställa frågor till och den kan förstå dessa frågor och svara.  Artificiell intelligens har utvecklats enormt mycket under de senaste åren och det sker förändringaröverallt i teknikvärlden. Chatbots är en av dessa former av artificiell intelligens och används för att hjälpa kunder med frågor på e-handels hemsidor. Chatbots används för att det sägs att de är mer effektiva och de lovar mindre kostnader.  Frågeställningen som studien ställer är den nedan - Hur påverkar AI i form av Chatbots kundtjänster för dagens former av E-handels hemsidor? Syftet med studien är att förstå om chatbots faktiskt hjälper kundtjänster idag eller om det inte stämmer. Studien vill förstå vilka faktorer som visar att de faktiskt hjälper och vilka anledningar som kan orsaka det. Resultatet av studien är att chatbots har en stor positiv påverka på hur kundtjänster fungerar idag. Det påverkar bland annat hur effektivt ett företaget fungerar och att de kan anställa färre personereftersom chatboten kan hantera många fler kunder jämfört med vad en människa kan. Det finns begränsningar till var dagens chatbots kan göra vilket betyder att de inte är så pass avancerade att de kan ta över en människas jobb utan fungerar mer som ett hjälpverktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)