Sjuksköterskestudenters uppfattning av möten med palliativa patienter och handledning samt stöd i detta

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Sjuksköterskestudenter kommer i kontakt med palliativa och cancerpatienter flertalet gånger under sin kliniska utbildning. Detta påverkar studenterna olika känslomässigt. För att hantera dessa nya upplevelser tilldelas studenter en handledare som skall ge stöd, undervisa och guida dem under den kliniska utbildningen. Syfte: Syftet med studien var att undersöka sjuksköterskestudenter uppfattning av mötet med palliativa patienter samt erhållen handledning i samband med dessa möten. Metod: Metoden till denna kvalitativa studie var två semistrukturerade fokusgruppsintervjuer med ett bekvämlighetsurval av studenter som haft klinisk utbildning på hematolog, onkolog eller palliativ avdelning. Resultat:Vård av palliativa patienter eller patienter med cancer uppfattades som en sorglig, svår, obekväm men lärorik upplevelse. Känslorna uppstod då respondenterna ansåg att utbildning och förberedelser inför möten med dessa patienter var otillräcklig. Dock framkom det att känslan av attvara obekväm försvann med tiden och gav respondenterna redskap inför framtida yrket. Skillnaden på vård av palliativa patienter och icke palliativa var något som uppfattades olika. En del ansåg att det inte var någon skillnad, det var relationen till de olika patienterna som styrde vården och respondentens känslor. De flesta ansåg att patienter de själva kunde relatera till, främst yngre palliativa patienter, var de som berörde mest. Den otillräckliga handledningen uppfattades bero på arbetsbelastade handledare, det som saknades var reflektion med handledarna. Slutsats: Vård av palliativa patienter upplevs olika av respondenter, det kan innebära svårigheter, känslor av sorg och behov av stöd från handledare. De existentiella frågorna och kontakten med närstående lämnar studenter med redskap och erfarenhet inför framtida yrket som sjuksköterska. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)