Pedagogers tankar om genus ­ En jämförande studie mellan skola och förskola

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Detta är ett arbete som handlar om pedagogers tankar om genus i skola och förskola.Vårt syfte med detta arbete är att se hur pedagoger förhåller sig till genus och genuspedagogiki förskolan respektive skolan. Vi fokuserar främst på pedagogernas egen syn på hur de arbetarmed genus.Detta gör vi genom att intervjua pedagoger och rektorer inom skola och förskola. Totaltgenomfördes 14 intervjuer med 18 personer. Vi gjorde intervjuerna på ett kvalitativt och iolika grad strukturerat sätt.Intervjuerna analyserades genom inriktning på frågorna: Vilken syn har pedagogerna pågenus? Hur ser de på manliga pedagoger? Hur ser de på olikheterna mellan könen? Hurarbetar man med genus?Vi fann att man kunde dela in de intervjuade i tre grupper, de som jobbar aktivt med genus, desom inte jobbar med genus och de som jobbar omedvetet med genus.Våra intervjuer visade att det fanns en viss skillnad mellan pedagogernas syn på både genusoch genusarbete i skola och förskola. Det som vi kom fram till är att deras inställning tillämnet är olika. Förskolorna är mer öppna för nya förslag om hur man skulle kunna förändraarbetssättet. Vi tror att detta kan bero på att pedagogerna på skolor anser att de inte har tid förännu ett nytt ämne eftersom de tycker att de har fullt upp med andra kunskapsorienteradeämnen.1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)