Multimodalt meningsskapande i bildundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Författare: Karam Salman; Mikkel Lind; [2021]

Nyckelord: Bildundervisning; film; media; multimodal; digital. ;

Sammanfattning: Kunskapsöversikten syftar på att belysa det multimodala filmskapandets betydelse i bildundervisningen. Översikten innehåller nio artiklar och två doktorsavhandlingar där författarna på olika sätt gjort undersökningar om vilken betydelse filmskapande har i undervisningen. Forskningsresultatet visar att kreativitet, engagemang och motivation gynnas av filmskapande då elever tillåts att fritt få skapa multimodala filmer genom digital produktion, även elevers meningsskapande och ämneskunskap fördjupades. Forskningsresultatet framhäver även vikten av att lärare besitter digital kunskap för att kunna lära ut digital produktion till sina elever.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)