”För då ser man hur det ser ut” : Om gymnasiesärskoleelevers upplevelse av bildstöd kopplat till instruerande text

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie var att ge sju elever i gymnasiesärskolan en möjlighet att visa hur de upplever att bilder och texter samverkar med varandra i instruerande text i form av recept. I denna studie ligger fokus på två olika typer av bilder; foton och InPrint-bilder/symboler. InPrint är symboler /bilder som är speciellt gjorda för de som har inlärningssvårigheter främst kopplat till att förstå skriven text som till exempel instruktioner. Resultatet av studien visar att bilder har en positiv påverkan på förståelse av texter men det är svårt att ange de faktorer som gynnar förståelsen. Det framkom dock i studien att de bilder som eleverna föredrog var bilder som liknade hur föremålen ser ut i verkligheten. Några bilder som visade ord som; över, under, på och slät blev i stället svårbegripliga, eftersom de bilderna krävde särskild förkunskap om InPrint-symbolerna och vad de representerar. Eleverna kunde inte alltid förstå betydelsen av InPrint-bilder när de användes istället för foton, även fast eleverna hade använt InPrint under tidigare lektioner. Ingen tydlig slutsats kunde dock dras utifrån elevernas svar om foton är att föredra jämfört med InPrint-bilder/ symboler. Det verkar snarare vara likheten mellan fotografierna/bilderna och verkligheten som underlättar förståelsen. Förståelsen av volymmått i form av dl visade sig vara svårt att förstå såväl i text som i bild och framförallt när det skrevs i decimal- eller bråkform. Studien visade också att de elever med lässvårigheter inte använde texten eller bilderna i särskilt hög grad, utan tittade istället på vad de andra eleverna gjorde och härmade dem. En annan lösning som eleverna använde för att veta vad de skulle göra under lektionen var att fråga en lärare eller assistent efter varje delmoment, för att på så sätt kunna arbeta vidare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)