Interactive Whiteboard (IWB) i undervisningen : En fallstudie av två arbetslag i en lågstadieskola påMalta

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

Sammanfattning: Bakgrund:  Teknikens utveckling har gått oerhört fort fram och fått en stor betydelse i dagens samhälle. Detta gör att man i framtiden räknar med att en allt större integrering av tekniska verktyg kommer att ske i klassundervisningen. Den interaktiva skrivtavlan (IWB) är ett av de tekniska verktyg som är aktuell då den bedöms få en allt mer betydande roll i klassrummet. För att kunna optimera användandet av skrivtavlans funktioner måste det ske en förändring i skolans och lärares förhållningssätt till tekniska verktyg. Syfte: Fallstudiens syfte var att undersöka de hinder och möjligheter som upplevs vid införandet av IWB, samt undersöka förekomsten av olika lärartyper vid användningen av IWB. Metod: För att få svar på våra frågeställningar använder vi oss av semistrukturerade intervjuer och strukturerade observationer. Resultat: Resultaten analyseras utifrån Glover och Millers teori baserad på tre olika lärarkategorier som beskriver lärares olika inställningar till den interaktiva skrivtavlan. Vi använder även Prestridges teori som behandlar "First och Second order barriers". Dessa "barriers" belyser olika svårigheter och hinder vid IKT-användning. Både tidigare forskning och studiens resultat tyder på att kompetensutbildning för lärare är en viktig faktor när det gäller integrering av ny teknik. Detta ansvarsområde kan knytas till administrationen för skolan och ett starkt stöd från ledningen underlättar för lärarens IKT-användande. De lärare studien avser upplever en tidsbrist när det gäller experimenteringsmöjligheter med den interaktiva skrivtavlan. Samtidigt finns det en hög efterfrågan av nya utbildningstillfällen för en utökad kunskap om skrivtavlans funktioner och förslag på hur lärarna bör integrera den i undervisningen på bästa sätt

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)