Stadsmiljöavtalens potentiella effekter
Sammanfattning: Kommuner och regioner kan ansöka om stadsmiljöavtal för att få ekonomiskt stöd för projekt som förbättrar framkomligheten för kollektivtrafik, cykel och gång. Projekten strävar efter mer hållbara stadsmiljöer med hänsyn till persontransporter och markanvändning. De första stadsmiljöavtalen beviljades 2015. Vid slutet av 2018 skulle projekten för de fyra första omgångarna vara avslutade. Det har tidigare inte gjorts någon utvärdering av dessa projekt då datainsamlingen från projekten ej är färdig. Denna uppsats har försökt beräkna potentialen för stadsmiljöavtalen att leva upp till satta mål om minskat antal resor med bil genom överförda resor till gång, cykel och kollektivtrafik och kollat på dessa effekter på utsläppen av koldioxid genom att använda sig av effektsamband från andra, liknande projekt. Beräkningarna visade att det fanns en bred spridning i resultaten beroende på var projekten genomförts. Beräkningarna för alla 159 åtgärder, förutom en, indikerade på en minskning av antalet resor med bil och utsläpp av koldioxid. Projekten var generellt mer lyckade i större tätorter då mindre tätorter oftare gav sämre resultat. Dock gav projekten generellt positiva resultat med hänsyn till stadsmiljöavtalens mål om minskat resande med bil och minskat utsläpp av koldioxid.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)