Anbud-acceptmodellens tillämplighet vid auktioner : Är samma regelverk tillämpligt vid traditionella auktioner som vid auktioner på Facebook?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Affärsrätt

Författare: Erik Bobeck; Caroline Thörnroos; [2016]

Nyckelord: auktion; facebook; anbud; accept;

Sammanfattning: Traditionella auktioner har idag fått ge utrymme åt auktioner på internet och sociala medier. En auktion kan således gå till på flera sätt och i Sverige är det rättsliga läget gällande auktioner inte klargjort. Varken lagstiftning, praxis, sedvänja eller doktrinen kan på ett tillfredsställande sätt besvara hur auktionsförfarandet skall klassificeras och den mest centrala frågan är om den annars använda anbud-acceptmodellen skall anses vara tillämplig på auktioner eller om ett nytt regelverk skall upprättas.   En traditionell auktion kan huvudsakligen delas in i tre olika modeller; den engelska, den nederländska samt den japanska auktionsmodellen. Modellerna har signifikanta skillnader, men används alla tre runtom i världen. Marknaden för auktioner på internet och på sociala medier såsom Facebook, har tack vare den tekniska utvecklingen idag blivit en självklar och betydande del av auktionsförfarandet. Företag som eBay och Tradera har som affärsidéer att förmedla auktioner över internet, vilket har revolutionerat auktionsförfarandet. Den tekniska utvecklingen har dock medfört avtalsrättsliga problem när auktioner genomförs via sociala medier, såsom Facebook, där det inte finns något stadgat regelverk. HovR FT 231-14 konkretiserar de specifika problem som kan uppkomma vid auktioner på Facebook. Tekniken har möjliggjort ett annorlunda auktionsförfarande från det traditionella, varför det är intressant att analysera om samma regelverk för traditionella och digitala auktioner skall användas.   Inom doktrinen råder sammanfattningsvis två åsikter om anbud-acceptmodellens tillämplighet vid auktioner. Christina Ramberg och Kurt Grönfors anser inte att modellen är tillämplig. Ramberg kritiserar tankesättet att klassificera budgivningens termer i anbud-acceptmodellens och anser att anbud-acceptmodellen är för generellt utformad för att passa alla slags auktioner. Grönfors uttrycker precis som Ramberg, att det inte går att likställa auktionsförfarandets termer med modellens. Adlercreutz & Gorton är däremot av åsikten att modellen är tillämplig på auktionsförfarandet och att dess generella utformning snarare skall ses som en fördel. Adlercreutz & Gorton lyckas även definiera anbud-acceptmodellens termer inom auktionsförfarandets och redogör uttömmande för dessa. Sammanfattningsvis är det oklart om anbud-acceptmodellen skall anses vara tillämplig på auktioner och om samma regelverk i så fall även är tillämpligt vid Facebookauktioner, då tekniken gör att det digitala auktionsförfarandet skiljer sig från det traditionella auktionsförfarandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)