Föräldrastrategier för hantering av matkräsenhet hos barn : En scoping review

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Ida Mårtensson; Lovisa Nonnen; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SAMMANFATTNING  Introduktion: Matkräsenhet (picky eating) är en del av ett spektrum av ätsvårigheter med potentiella konsekvenser för såväl barn som föräldrar både vad avser den fysiska som mentala hälsan. Det är därmed av vikt att tillhandahålla kunskap och strategier för föräldrar för hantering av problemen.  Syfte: Skapa en överblick över utvecklingen inom forskningsfältet under perioden 2015-2022, med avseende på föräldrastrategier för hantering av matkräsenhet hos barn.  Metod: Scoping review, som inleddes med en systematisk litteratursökning i databaserna PubMed, CINAHL och PsycInfo. Sökningen inkluderade två sökblock: matkräsenhet/picky eating respektive barn. Resultatet från de inkluderade studierna sammanställdes utifrån tematisk analys.  Resultat: Kvalitativa (n=3) och kvantitativa (n=5) studier inkluderades. Huvudsakliga resultat berör ökat fokus på sensorisk träning, kommunikation mellan barn och förälder, involvering av barnet i måltidsrelaterade aktiviteter eller interaktiva aktiviteter med måltids- eller livsmedelsfokus, föräldrars kunskap om barnets matkräsenhet och hur det egna agerandet påverkar barnets beteende, samt evidens för användning av tekniska applikationer vid förändring av barns preferenser och intag av utvalda livsmedel. Resultatet ger även en insikt i vikten av ett multifaktoriellt tillvägagångssätt vid hantering av barns matkräsenhet.  Slutsats: Resultatet i denna scoping review stärkte främst strategier som redan noterats i tidigare forskning. Resultatet indikerade dock en viss utveckling vad avser strategier som kan anammas av föräldrar vid hantering av barns matkräsenhet. De strategier som utvecklats under denna tidsperiod var i störst utsträckning sådana som kunde öka/variera barnets intag av livsmedel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)