Att gripa för att begripa : elevers upplevelse av naturorienterande ämnen

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Författare: Sara Proust; [2018]

Nyckelord: naturorienterande ämnen; sinnen; utomhuspedagogik;

Sammanfattning: Inledning Utomhuspedagogik är ett alternativ till den teoretiska undervisningen i de naturorienterande ämnena som stödjer sig på traditionella läromedel. Elevernas intresse för området tycks öka om verklighetsanknytning finns. Syfte Studiens syfte är att undersöka hur eleverna ser på undervisningen i naturorienterande ämnen och den betydelsen undervisningen utomhus respektive i klassrummet har för deras lärande i dessa ämnen. Teori Centrala begrepp som ”hands on”, ”minds on” och ”learning under the skin” berörs i studien som bygger på reformpedagogen John Dewey’s teori ”Learning by doing”, där teori och verklighet kopplas samman och används. Metod Studiens metod är kvalitativ med gruppintervjuer av elever. Tjugofyra elever har medverkat i studien och utifrån de svaren har ett resultat formats. Resultat I resultatet framkommer det tydligt att eleverna som medverkat i studien påverkas av sina sinnen, de påverkas också av anknytning till verkligheten i autentiska miljöer och av lärarens förmåga till variation. Inlärning kan gynnas av utomhuspedagogik och då eleverna gillar att kunna samarbeta och se sammanhang. Några viktiga aspekter som väder och stimulans har en avgörande roll. Slutsats Studiens resultat leder till slutsatsen att för att eleverna ska nå bättre kunskap bör fler sinnen aktiveras. Det framkommer också tydligt att det även blev enklare att nå kunskap när den visualiserades och inlärningen skedde i en autentisk miljö. Eleverna blev mer stimulerade till att lära när de fick använda sin kropp, kreativiteten och nyfikenheten ökade.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)