“We can’t do what we like” – Kinesiska lärares upplevelser av sin profession i förhållande till ramfaktorer

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningStudiens syfte formulerades på följande sätt: Vi vill undersöka vad några lärare i Kunming, Kina, har förupplevelser av sina möjligheter och hinder i att utföra sin profession. Syftet delades sedan in i trefrågeställningar som löd: Hur kan några lärare i Kina utföra sin profession i förhållande till ramfaktorer?Vilka upplevda möjligheter ges lärarna? Vilka upplevda hinder finns för lärarna?För att besvara dessa frågeställningar valde vi att åka till staden Kunming i Kina för att där använda oss avdirektobservationer samt en fokusgruppsintervju som metod. Som teoretiskt ramverk har vi ramfaktorteorintillsammans med begreppen professionalitet och professionalism i förhållande till lärarprofessionen. Dettakompletterades med begreppet spårbundenhet. Studiens urval bestod av två direktobservationer på två olikaskolor och en fokusgruppsintervju med tre lärare och en student. En mindre samtalsintervju lades till somkompletterade material. Observationerna och intervjuerna genomfördes i april 015 i Kunming, Kina.Vi fann att lärarna i Kunming kände sig hämmade i sin profession i förhållande till ett antal olika faktorer,vi delade in dessa faktorer utifrån en matris baserad på ramfaktorteorin. I vår matris fann vi att ramfaktorersom förhindrade lärarnas professionalitetssträvanden var staten och regelverk, arbetsbörda, gaokao, lönensamt målsmän. De upplevde möjligheterna framgick knappt men existerade. Lärarna såg bland annat statensnyligen tillskjutna resurser till skolan som ett sätt att få större handlingsutrymme i sin profession. Dessutomsåg de som en positiv aspekt av yrket att kunna vara goda förebilder till framtida generationer.Studiens betydelse för läraryrket är att den kan ge en nyanserad bild och ökade insikter om det kinesiskautbildningssystemets fördelar och nackdelar för lärarprofessionen. Studien kan verka i en diskurs omsvenskt utbildningssystem skulle anamma prov i allt större utsträckning och vilka effekter det får för läraresprofession.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)