Tillsammans med dig förstår jag andra – betydelsen av joint engagement för tre-fyraåringars prestation på false belief-testet Maxi

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka betydelsen av joint engagement för tre-fyraåringars prestation på false belief-testet Maxi. Joint engagement, som beskriver upplevelsen av att dela ett objekt eller händelse med någon annan, har i tidigare studier associerats med perspektivtagande. En testsituation designades där false belief-testet administrerades i form av en film om karaktären Maxi. Ett nytt test, Minne för Maxi-berättelse, undersökte barnets minne från filmen i syfte att utforska om joint engagement även har betydelse för minnesprestation. I experimentgruppen (n = 17) fick barnen se Maxi-filmen i joint engagement med testledaren. I kontrollgruppen (n = 16) var testledaren närvarande men satt bredvid och läste medan barnet såg filmen. Resultatet visade en signifikant skillnad gällande false belief-prestation för de yngre barnen (<48 månader, n = 27) där barnen i experimentgruppen i större utsträckning klarade false belief-testet (Fishers exakta test p = 0.02). Ingen skillnad fanns i minnesprestation mellan grupperna eller mellan de barn som klarat, eller inte klarat, false belief-testet. Detta antyder att barnets minne från Maxi-filmen inte har betydelse för deras false belief-prestation. Vidare studier uppmuntras att fördjupa betydelsen av joint engagement och minne för små barns perspektivtagande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)