Skillnaden mellan E och F – Elevers källhantering i det nationella provet i svenska 3

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Olof Larsson; [2016-05-27]

Nyckelord: nationella provet i svenska 3; källhantering; referatteknik;

Sammanfattning: Hela 27 % av dem som gjorde det nationella provet i svenska 3 VT15 fick underkänt på den utredande text som utgör halva provet. Då källhantering är en viktig komponent i den utredande texten är det av intresse att undersöka hur eleverna hanterade den delen. I denna uppsats görs därför en kontrastiv undersökning av källhantering och referatteknik i provtexter som har bedömts med betygen E och F från det nationella provet i svenska 3 VT15. Det undersökta materialet består av 152 provtexter från dels Gruppen för nationella prov i svenska och svenska som andraspråk på Uppsala universitet, dels tre gymnasieskolor i Västsverige. Resultatet visar att F-texterna har större problem med sin källhantering än Etexterna. F-texterna uppvisar en högre grad av avskrifter och källtextnära referat än E-texterna och F-texterna har också en högre andel långa okommenterade citat och färre referatmarkörer än E-texterna. Även E-texterna uppvisar samma problem men i mindre utsträckning. En förklaring till detta är att den utredande texten, med sin komplicerade väv av olika röster, är svårbehärskad, vilket även tidigare forskning har visat. Även den fiktiva kommunikationssituationen som uppgiften innehåller gör det svårt för eleven att veta vem läsaren av texten egentligen är.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)