Språksvårigheter vid AD/HD Kan Svenska CCC precisera pragmatiska svårigheter som konstaterats hos barn med AD/HD?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Författare: Marie Hallberg; Jessica Palm; [2003]

Nyckelord: Medicine and Health Sciences;

Sammanfattning: Språk- och talproblem är vanligt förekommande hos barn med neuropsykiatriska problem. Den vanligaste psykiatriska diagnosen för barn med språkstörning är AD/HD. Både klinisk erfarenhet och forskningslitteratur ger flera exempel på att språkliga problem vid AD/HD till största delen befinner sig inom det pragmatiska området. Pragmatiska svårigheter innebär en bristande förmåga att använda språket på ett lämpligt sätt i förhållande till samtalspartnern och situationen. De kognitiva förmågor som är involverade vid pragmatisk språkanvändning kallas de exekutiva funktionerna. Barkleys (I 997) förklaring till de svårigheter som är centrala vid AD/HD är att det är just dessa exekutiva funktioner som är påverkade. Den grupp vi studerat i denna uppsats· består av 42 barn med diagnosen AD/HD, vars föräldrar fyllt i enkäterna 5-J 5- Nordiskt formulärför utredning av barns utveckling och beteende och Svenska CCC (Children 's Communication Check/ist). En studie av enkätsvaren i 5-15 som tidigare gjorts av Bruce, Th';'rnlund och Nettelbladt (2003), visade att minst 50 o/o av barnen hade svårt med pragmatik och språkförståelse. Syftet med föreliggande arbete har varit att ta reda på om Svenska CCC kan precisera de pragmatiska svårigheter som identifierats i 5-15. Våra resultat visade att Svenska CCC kan precisera de pragmatiska svårigheterna under förutsättning att varje enskilt påstående analyseras, eftersom barnens svårigheter visar sig inom delar av alla de pragmatiska subskalorna. Barnen skattades ha störst svårigheter med att följa de samtalsregler normal interaktion bygger på samt att planera sina yttranden så de blir förståeliga för samtalspartnern. Endast ett fåtal barn skattades ha svårigheter med semantik och icke-verbal förmåga vilket är anmärkningsvärt då dessa förmågor i tidigare forskning anses ha en stark koppling till pragmatik och språkförståelse. Svenska CCC skiljer både mellan pragmatiska svårigheter och språkstörning respektive autistiska drag men för vår studerade grupp hade det även behövts en subskala som tar upp de kognitiva svårigheter som ligger bakom de kommunikationssvårigheter barn med AD/HD visar upp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)