Skolans stora rum : Undersökning av skolor från tre arkitektoniska tidsåldrar och deras samlingssalar

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

Sammanfattning: Institutionen för kultur och estetik. Konstvetenskap. 106 91 Stockholms Universitet Handledare: Jeff Werner Titel och undertitel: Skolans stora rum: Undersökning av skolor från tre arkitektoniska tidsåldrar och deras samlingssalar Författare: Rut Öhrn  Kontaktuppgifter till författaren: [email protected] Uppsatsnivå: Kandidatuppsats Ventileringstermin: VT-22 ABSTRACT: Denna uppsats handlar om skolans samlingsrum under olika tider inom Sveriges skolarkitektur. Syftet är att undersöka hur funktion uttrycks i rummen samt hur funktionella aspekter i arkitekturen överlag kan hjälpa till att belysa samhällets syn på skolan. Dessutom diskuteras aulans försvinnande ur skolarkitekturen. Inge Mette Kirkebys avhandling Skolen finner sted och teorin kring de olika rummen utgör grunden för hur man har hittat rummens olika funktioner.  Man kan med utgångspunkt i texter om skolarkitektur, skolväsendet och pedagogik urskilja skillnader mellan de undersökta tiderna (1930-tal, 1950-tal, 1970-tal). Aulan under 1930-talet är stramare i sina funktionella möjligheter samtidigt som den kommer från en tid utan utpräglad pedagogik och som på många sätt bygger på tradition. Detsamma kan delvis sägas som skolan under 1950-talet, om än den mer sociala ljushallen är ett helt annat sorts rum som erbjuder fler bruksmöjligheter. Dessa skiljer sig stort i vilka sorts rum det är. 1970-talet är på många sätt tiden där samlingssalen tycks försvinna, trots det kan man urskilja spår från aulan och ljushallen i andra rum. Representanten är gymnastiksalen och dess samlande funktionalitet är inte olik aulans men fylls ut med att den egentligen är till för något annat. Överlag kan man se hur synen på barnet och skolan förändras under 1900-talet och hur det med avstamp i Kirkebys begrepp kan avspeglas i arkitekturen på olika sätt. Både i hur samlingssalen är utformad och i vilka sorts klassrum och lokaler som finns. Nyckelord: Skolor, arkitektur, Inge Mette Kirkeby, samlingssalar, funktion, aula.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)