Matematikkunskaper i Sverige och Spanien : En komparativ studie av kunskapsutvärderingar och styrdokument

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Elise Karlströms Rodriguez; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I Sverige har barn och ungdomar i såväl grundskolan som gymnasiet sämre matematikkunskaper idag jämfört mot tidigare år (Pettersson m.fl. 2010 s.71). Kan orsaken till försämrad matematikkunskap stå att finna i utformningen av styrdokumenten? Sverige och Spanien har nått liknande resultat i internationella kunskapsutvärderingar. Det här examensarbetet jämför dessa två länders kursplaner för matematik i syfte att bidra med kunskap om relationen mellan två stora kunskapsutvärderingar och kunskapskraven i de två länderna för att om möjligt erbjuda förklaringsgrunder till ländernas resultat i dessa två kunskapsutvärderingar. Syftet uppnås med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys av de två ländernas kursplaner för matematik. Analysen tar sin utgångspunkt i teorier om epistemologi. Resultatet visar att kunskapsinnehållet i den spanska kursplanen är mycket tydligt och specifikt och kunskapskraven är höga. Den svenska kursplanen ger stort utrymme för tolkning och är mer diffus. Framförallt är det episteme och techne som framträder i kursplanerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)