Friluftsliv ur ett elevperspektiv

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Joakim Lindberg; [2009]

Nyckelord: Friluftsliv; gymnasieelever; styrdokument; könsper;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med uppsatsen är att se hur gymnasieungdomar ser på begreppet friluftsliv. Frågeställnigarna är: Hur serelever, på Barn- och fritidsprogrammet med fritidsinriktning, på begreppet friluftsliv, är det någon skillnad påhur tjejer respektive killar ser på begreppet friluftsliv samt hur förhåller sig respondenternas svar i förhållandetill skolans styrdokument om undervisning i friluftsliv? Undersökningen genomfördes med en kvalitativ intervjuuppdelad i en skriftlig enkät med öppna frågor och en muntlig del med styrda frågor. Tio respondenter deltog iundersökningen, fem tjejer och fem killar. Resultatet visar att respondenterna värderar naturmötet högt samt attden egna fysiska prestationen är viktig. Faktorer som påverkar friluftsupplevelsen negativt är inslag av kulturellpåverkan i naturen samt redskap som kräver mycket uppmärksamhet av utövaren, exempel på dessa är olikamotoriserade fordon. Ur ett könsperspektiv så är det större likheter än olikheter mellan tjejer och killars syn påfriluftsliv, möjligen är tjejer något strängare i sin bedömning av miljöer för friluftsliv. Resultatet visar att destyrdokument som rör undervisning i friluftsliv stämmer väl överens med vad respondenterna värderar inomfriluftsliv. Detta ställt mot tidigare forskning ger att klyftan ligger i skolans förmåga att uppfylla de mål somstyrdokumenten ställer upp. Uppsatsen ger en inblick i hur elever kan se på begreppet friluftsliv, vilket ger enlärare större möjlighet att ta och utgå från elevens perspektiv. Läraren kan med styrdokument som ram utgå frånelevens värderingar i planeringen av undervisning i friluftsliv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)