Effektiviteten av en trimningsåtgärd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: I denna rapport görs det en trimningsåtgärd för att se ifall små åtgärder kan göra så tåg kan få en högre hastighet som minskar restiden. Blekinge kustbana är en järnvägssträckning som ligger i sydöstra Sverige och den är 13 mil lång. Linjen går från Kristianstad i Skåne till Karlskrona i Blekinge. På de 13 mil så finns det 168 kurvradier och dubbelt så många övergångskurvor. I dagsläget körs det bara godståg mellan Kristianstad och Karlshamn, godstågen kan inte köra vidare efter Karlshamn på grund av att det är för stora höjdskillnader mellan Karlshamn och Karlskrona. För att försöka förbättra körmöjligheterna för tågen så har det undersökts vad som händer ifall man höjer hastigheten för vissa kurvor som har en största tillåten hastighet på mindre än 80 km/h till 80 km/h. Ifall man höjer hastigheten på de kurvor som har en största tillåten hastighet på mindre än 100 km/h till 100 km/h och ifall man höjer de kurvor som har en största tillåten hastighet på mindre än 120 km/h till 120 km/h. Det har också undersökts i vilken hastighet ett godståg kan köra i på en bana som är dimensionerad för ett C-tåg som kör i 160 km/h. Utredningsalternativen visar att det är relativt enkelt att höja linjens standard till utredningsalternativ 1 som är att höja hastigheten på de sträckor som har en största tillåten hastighet på mindre än 80 km/h till 80 km/h, till en låg kostnad. Att höja linjens standard till över 80 km/h visar sig kosta betydligt mer utan att resetiden påverkas allt för mycket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)