Matematiklärares syn på laborativt arbete i grundskolans tidiga år
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att få en bild av hur lärare menar att matematikundervisning i grundskolans tidiga år kan genomföras med ett laborativt arbetssätt, samt hur lärare motiverar att arbeta laborativt. Tidigare forskning visar att det finns många fördelar med att arbeta laborativt, men att arbete med laborativt material inte per automatik leder till större förståelse hos eleverna. Det bör finnas en kontinuitet och ett tydligt syfte med arbetet för att gynna elevernas lärande. För att undersöka problemställningarna har kvalitativa intervjuer med sex lärare genomförts. Resultaten, som har analyserats med hjälp av pragmatismen, visar att lärarna utgår från styrdokumenten när de planerar sin undervisning, men att de ändå är oroliga över att missa något ur det centrala innehållet. Lärarna varierar sin undervisning mellan enskilt arbete med stenciler eller digitala verktyg, arbete med laborativt material samt kooperativt arbete. Vad som motiverar lärarna att arbeta laborativt är att det bidrar till ett lustfyllt lärande, inspiration från matematiklyftet, inspiration från lärarutbildningen samt språkliga skäl. Samtliga lärare är nöjda med arbetssättet och ser att det gynnar eleverna, speciellt gällande att föra och följa matematiska resonemang.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)