30 minuter högintensiv idrott, räcker det? : en studie om gymnasieelevers syreupptagningsförmåga

Detta är en Kandidat-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Beata Kristiansson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka om 30 minuters högintensiv träning kan förbättra syreupptagningsförmågan (VO2-max) i större utsträckning än vid en lektion som tillbringas i måttlig till kraftig fysisk aktivitet (MVPA). Frågeställningar 1. Vilka elever visar störst förändring i VO2-max? 2. Är det tillräckligt att träna högintensiv träning två gånger i veckan under en 6 veckors period för att se en förbättrad VO2-max? Metod Studien genomfördes under en 6 veckors period med gymnasieelever som valt fotboll som profilidrott. Gruppen bestod av 11 elever, 9 pojkar och 2 flickor, i åldrarna 16–18 år som under studien delades in i två grupper. Den ena gruppen fortsatte med ordinarie undervisning i profilidrotten, medan den andra gruppen utförde högintensiv träning under 30 minuter. Alla elever startade med att utföra två tester av VO2-max, Beep-test samt Ekblom-Bak test. Båda testerna har färdiga testprotokoll och tar hänsyn till kön och ålder. Eleverna som valde att utöva den högintensiva träningen under tidsperioden på 6 veckor utförde två högintensiva pass i veckan. Ett av dessa var förkoreograferat av Les Mills som är ett världsledande företag inom gruppträning. Studien avslutades med nya VO2-max tester som utfördes med samtliga elever för att sedan sammanställa ett resultat  Resultat Eleverna som utförde den högintensiva träningen förbättrade VO2-max med 4 % enligt Beep-testet efter en 6 veckors period i jämförelse med eleverna som fortsatte med ordinarie undervisning som försämrade VO2-max med 6 %. De som visade högst procentuell förbättring var flickorna som deltog i studien med en ökning av VO2-max med 7 %. Ekblom-Bak testet visade inga signifikanta skillnader i någon av grupperna. Slutsats Högintensiv träning kan enligt studien ha en positiv inverkan på gymnasieelevers VO2-max i större utsträckning än vid ordinarie undervisning inom ramen för MVPA. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)