Kvalitetsdriven styrning av hälso- och sjukvård : Drivkrafter till kvalitetsarbete och hur vårdens styrning kan ta vara på och förstärka dem
Sammanfattning: Svensk hälso- och sjukvård är av god kvalitet men det finns också utmaningar. Forskningen identifierar utmaningar med tillgänglighet och personcentrering och det finns brist på personal. Framöver kommer det bli färre som ska försörja fler och finansieringen av hälso- och sjukvården kan påverkas. Samtidigt är utvecklingstakten snabb, speciellt när det gäller digitalisering och medicinteknik. Dagens styrning har fått kritik för att inte ta tillvara den kompetens och engagemang som finns. För att klara av vårdens utmaningar och ta vara på möjligheterna behöver styrningen fokusera på lärande och utveckling med fokus på de professionella drivkrafterna. Syftet med denna studie var att utforska drivkrafterna bakom framgångsrikt kvalitetsarbete samt identifiera metoder att förstärka dessa i avtalsutformning och uppföljning. Sex ledare för barn- och ungdomsmedicinska mottagningar i Region Stockholm intervjuades. Resultatet visade att drivkrafter till förbättringsarbete var kopplade till ledarskapet, det dagliga arbetet och individuella drivkrafter. När det gäller hur styrningen kan ta till vara och förstärka dessa drivkrafter var det kopplat till dialog, frihet och begränsningar, stöd, arbetsmiljön, ekonomi och faktorer kopplade till relationen till beställarorganisationen. Rekommendationer utifrån forskning var att styrningen bör kommunicera en tydlig riktning som inkluderar personcentrering och systemsyn samt använda sig av dialoger som fokuserar på lärande och utveckling. Personer som kan ha nytta av denna studie är individer som i sitt arbete gör upphandlingar och uppföljning av hälso- och sjukvård, kvalitetsansvariga och ledare.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)