Skolkören - mer än bara sång? : En kvalitativ intervjustudie om skolkörens funktion i årskurs 1-6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Skolkören har länge funnits som en naturlig del av skolans verksamhet, men den har haft olika betydelse genom läroplanerna det senaste århundradet. Tidigare studier kring skolkörens funktion visar att den sociala aspekten är den som är mest framträdande. Studien har hämtat inspiration från Juvas Liljas (2001). Syftet med föreliggande studie var att undersöka skolkörens funktion och förutsättningar i årskurs 1-6 så som den uppfattas av rektorer och körledare. Följande frågeställningar har använts för att ta reda på detta: 1. Hur uppfattar rektorer och körledare skolkörens funktion i årskurs 1-6? 2. Framträder det ett socialt och/eller pedagogiskt perspektiv i rektorers och körledares syn på skolkörens funktion? 3. Vad är förutsättningarna för en fungerande skolkör i årskurs 1-6, enligt rektorer och körledare? För att få svar på detta har en kvalitativ studie genomförts genom intervjuer på fyra skolor. Rektorerna och körledarna på dessa skolor har svarat på frågor som var strukturerade, och av låg standardiserad art. De förberedda frågorna var formulerade i olika frågeområden. Av resultatet framkommer att skolkörens funktion är att främja en social gemenskap som i sin tur leder till en ökad självkänsla. Skolkören ska även fungera som reklam för skolan. Den agerar som skolans identitet i samband med skolavslutningar, FN-dagen och vid lucia, för att nämna några exempel. Skolkören kan även agera som verktyg vid språkinlärning. En vilja till att bryta ner de sociala och identitetsutvecklande funktionerna och att kunna använda dessa i skolans övriga verksamhet är något som också framkommer i resultatet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)