Standardiserat arbetssätt : ett systematiskt angreppssätt för företag inom e-handel

Detta är en Master-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Mikael Edström; Henrik Johnsson; [2011]

Nyckelord: Standardisering; Lean; affärssystem;

Sammanfattning: I dagens konkurrensutsatta värld förväntas företag lansera produkter eller tjänster som upplevsvara bättre än konkurrenternas. Kvalitet kan innefatta så mycket mer än bara produkten.Kunden förväntar sig bland annat att få tjänsten i tid, till konkurrenskraftigt pris och få godservice efter köpet. Detta gäller speciellt e-handelsföretag då det finns sökmotorer såsomPricerunner och Prisjakt som hjälper konsumenter att hitta den billigaste varan.För att företag ska kunna bibehålla lönsamhet är det viktigt att ha låga kostnader och att få felgörs i processerna. Fel leder till ökade kostnader och missnöjda kunder. En vedertagenlösning är standardiserat arbetssätt. Standardisering har använts i industrin framgångsrikt föratt synliggöra fel. Standardiserat arbetssätt är en viktig grundsten i Lean.E-handelsföretag administrerar sina processer i ett affärssystem. Projektetsproblemformulering är således hur en sådan standardiseringsmodul borde se ut. Projektet hargenomförts på det Stockholmsbaserade företaget Smozle AB. Företaget har som strategi attväxa med nya verksamheter inom e-handel. Projektets syfte har varit att applicerastandardisering och Lean för att ta fram en standardiseringsmodul i företagets affärssystem.En fallstudie genomfördes under perioden september 2010 till januari 2011.Arbetet resulterade i en fungerande standardiseringsmodul. Modulen hjälper företagetsanställda i etablerandet och förvaltandet av standarder. Två standarder är redan etablerade imodulen. Standardiseringen har givit positiva resultat, både inom ordning och reda ochflödesprocesser.Nyckelord: standardisering, Lean, affärssystem

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)