Föräldrasamverkan i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares roll i samverkan mellan förskola och hem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien var att öka kunskapen om förskollärares perspektiv på föräldrasamverkan i förskolan och hur förskollärare betraktar sin roll i samverkan med föräldrar samt hur de anser att de kan utveckla trygghet i sin yrkesroll gällande samverkan mellan förskola och hem. Studiens frågeställningar var: hur beskriver förskollärarna sin roll i föräldrasamverkan? Vad kan bidra till känsla av trygghet i rollen som förskollärare i föräldrasamverkan? Studiens teorier är det sociokulturella perspektivet och det dramaturgiska perspektivet. Metoden är kvalitativ och innehåller åtta semistrukturerade intervjuer med förskollärare. I resultatet redovisas fyra teman. I vår studie kom vi fram till att förskollärarna beskriver att de i föräldrasamverkan intar ett visst förhållningssätt och har ansvarsområden i sin roll. Det som förskollärarna beskriver som bidragande till känsla av trygghet i sin roll i föräldrasamverkan är deras tidigare erfarenheter och deras omgivning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)