Erhåller svenska förband en relevant utbildning? : en studie av FS 15 utbildning inför Afghanistan 2008

Detta är en Kandidat-uppsats från Försvarshögskolan

Sammanfattning: Sverige har en lång tradition i att utbilda soldater och förband för försvar av det egna landet. Dettahar varit i fokus för de svenska förbanden under kalla kriget. Idag ställs svenska förband inför nyauppgifter och i andra miljöer än de traditionella, men framförallt möter de svenska förbanden enmotståndare som har andra drivkrafter, medel och metoder än vad motståndaren hade under detkalla kriget.Uppsatsen syfte är att diskutera huruvida den svenska soldat- och förbandsutbildningen äranpassad för denna motståndare. D.v.s. erhåller de svenska förbanden en relevant utbildning?Denna studie genomförs som en fallstudie av FS 15. Studien leds fram av ett antal studiefrågorsom utgör grunden för de variabler som utgör analysverktyget och som sedan nyttjas för attanalysera utbildningen av soldater och förband.Studien visar att de svenska förbanden erhåller en ändamålsenlig utbildning avseende hur upprorbekämpas med direkta och indirekta metoder. Analysen visar också på en utvecklingspotentialavseende lessons learned processen och i utbildningen avseende fenomenet uppror.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)