Provutveckling i hem- och konsumentkunskap
Sammanfattning: Flera undersökningar har visat att grundskoleelevers kunskaper inte bedöms på ett likvärdigt sätt. Olika satsningar har skett från Skolverkets sida där syftet varit att öka likvärdigheten i bedömningen. En sådan satsning från Skolverket är utvecklingen av en prov- och bedömningsbank för hem- och konsumentkunskap. Avsikten med prov- och bedömningsbanken är att erbjuda lärare stöd för att bedöma elevers kunskap och att bedömningen ska bli mer likvärdig nationellt. Syftet med examensarbete var att ta reda på hur ett prov som utvecklats för prov- och bedömningsbanken fungerade i praktiken. Jag fick möjlighet att följa arbetet i den fas som kallas utprövning, det vill säga när ett prov testades av elever och bedömdes av deras lärare. I min studie har jag använt observationer, intervjuer och ett frågeformulär, vilket innebär en form av triangulering. I resultatet redovisas vad som händer i klassrummet under utprövningen samt lärarnas och elevernas synpunkter på provet. Vid observationer framkom att eleverna tyckte att provet var för omfattande. Av intervjuer med lärare framkom att elevernas svar var svåra att bedöma, att frågorna behövde förtydligas och att kriterierna som låg till grund för bedömningen inte var tillräckligt distinkta. Elevenkäter visade att frågorna i provet upplevdes som viktiga av många elever eftersom de handlade om ekonomi, miljö och hälsa. En del elever ansåg att frågorna skulle vara klarare och tydligare och att de borde få tillräcklig tid för att genomföra provet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)