Matteboken.se – Ett verktyg för att studera matematik via nätet : En studie om hur elevers matematiklärande och förutsättningar till att lyckas med matematikstudierna kan stödjas utanför skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

Sammanfattning: Detta examensarbete handlar om elevers matematikinlärning och hur elevers förutsättningar till att lyckas med matematikstudierna kan stödjas utanför skolan. Alla elever har inte samma förutsättningar för att studera utanför skolan, vissa kan t.ex. få hjälp av sina föräldrar medan andra elever inte har den möjligheten. Matteboken.se är ett verktyg som erbjuder elever som studerar på högstadie- eller gymnasienivå alternativ hjälp för deras studier i matematik. Ett ytterligare syfte har således varit att undersöka hur matteboken.se fungerar som stöd för elevers matematikstudier och vilka som använder sig av detta redskap. Litteraturstudier och en enkätundersökning användes som metoder för denna studie. Utifrån ett studerandeperskektiv analyseras resultaten med hjälp av Stadlers begrepp, matematikens lärobjekt, matematiska resurser och studenten som lärande aktör. Analysen görs även utifrån teorier från tidigare forskning om nätbaserad undervisning, studier utanför skoltid, motivation att studera samt elevers självbild. Slutsatser som kan dras från undersökningen är att läraren och läroboken är för eleverna de viktigaste resurserna för deras matematikinlärning. Elever med tillgång till hjälp hemma erhåller ett högre medelbetyg än vad elever som inte får någon hjälp gör. De elever som använder matteboken.se är främst elever som läser högskoleförberedande program, elever som får hjälp hemifrån samt elever vars föräldrar har högre utbildningsnivå. Elever får hjälp och stöd genom att utnyttja de olika funktionerna på matteboken.se. Elever lär sig matematik på olika sätt och det gäller för dem själva att veta hur de bör agera för att ta till sig kunskaperna på bästa sätt. Eleverna måste alltså både lära matematik och lära hur man lär matematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)