Att främja barns språkutveckling : En del av det specialpedagogiska uppdraget

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att skapa en ökad kunskap för hur man arbetar med språkutveckling i förskolan. Även bidra med en förståelse för hur specialpedagoger och förskollärare tillsammans arbetar för att främja och stötta barns språkutveckling. Samt vilka språkstimulerande aktiviteter och anpassningar man använder i detta arbete.  Jag har använt mig av en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer vid insamling av data till studien. Alla respondenter i studien har erfarenhet av att arbeta med språkutveckling i förskolan och alla respondenter är även verksamma inom förskolan. Studiens teoretiska förankring utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv på lärande och utveckling.  Studiens resultat visar att både förskollärarna och specialpedagogerna anser att samarbetet dem emellan är något positivt och bra för barns språkutveckling. Även att de ser mer möjligheter än hinder i detta samarbete men att de anser att tiden ibland inte alltid räcker till. I studien uppkommer även ett flertal olika anpassningar och aktiviteter som respondenterna uppger att de arbetar med på förskolan, för att främja barns språkutveckling.  Den slutsats man kan dra av studien är att specialpedagogerna och förskollärarna anser att arbete med språkutveckling är en mycket viktig del i förskolans verksamhet. De anser även att det finns ett flertal olika sätt att arbeta på, för att stimulera- och främja barns språkutveckling och att det är i samspelet mellan pedagogerna och barnen på förskolan som denna utveckling sker. Man kan se att specialpedagoger och förskollärare hävdar att samarbetet dem emellan spelar en viktig roll i det språkutvecklande arbetet och för barns språkutveckling. Samt att de säger att det är viktigt att specialpedagoger och förskollärare tar tillvara på varandras kompetenser i detta arbete. Man kan likaså dra slutsatsen att pedagogerna önskar att det fanns mer tid avsatt för det gemensamma arbetet tillsammans med specialpedagog, då de anser att tidsbrist kan utgöra ett hinder. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)