Influencerjournalistik, Bu eller Bä? : En kvalitativ textanalys av Margaux Dietz Youtubeserie Partitempen
Sammanfattning: Denna studien undersöker om influencern Margaux Dietz följer de journalistiska idealen sanning, objektivitet och noggrannhet samt huruvida hon gestaltar sina intervjuobjekt likvärdigt i säsong 2 av Youtubeserien Partitempen där hon intervjuar Sveriges partiledare. Som influencer har Dietz varken juridiskt ansvar eller någon publicist som kvalitetsgranskar hennes innehåll vilket kan resultera i att subjektiva budskap och felaktig information sprids. Dietz har närmare 300 000 prenumeranter vilket ger henne inflytande över en stor publik. Om Dietz publik misslyckas att se skillnad på en journalistisk intervju och en intervju i Partitempen kan en ogrundad tillit uppstå mot henne som intervjuare. En kvalitativ textanalys utfördes på de tre avsnitten med högst visningsantal där Dietz intervjuade Magdalena Andersson, Ebba Busch och Jimmie Åkesson. De journalistiska idealen och gestaltningsteorin låg till grund för analysen men även ämnen som celebritisering av politiker, influencers och journalisters roller online samt humoranvändning i en politisk kontext. Studiens resultat visar att Dietz bryter mot de journalistiska idealen då hon frångår sanning, objektivitet och noggrannhet. Detta i synnerhet på grund av bristande källhänvisning, delning av personliga åsikter samt genom inkludering av olika tittarfrågor som påverkar Partitempens innehåll. Resultatet visar också att Dietz gestaltar partiledarna på skilda sätt då det råder en obalans rörande hur många politiska och personliga frågor som ställs till Andersson, Busch och Åkesson. Mot den bakgrunden anser studiens författare att egna koder och regelverk inom influencerjournalism behöver införas, i synnerhet inom objektivitet och jämlikhet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)