Mediauppmärksamhetens påverkan på investerares prissättning av kvinnliga VD:s tillkännagivanden

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Tidigare forskning undersöker hur marknaden reagerar på tillkännagivanden av kvinnliga VD:s med motstridiga resultat. Ny forskning undersöker hur detta samband kan förklaras utifrån mediauppmärksamhet. Syftet med denna studie är att undersöka hur investerare på den svenska kapitalmarknaden reagerar utifrån hur svensk media uppmärksammar tillkännagivanden av kvinnliga VD:s. En eventstudie genomförs för att identifiera en marknadsreaktion hos investerare. En multipel regressionsanalys tillämpas därefter för att studera effekten av mediauppmärksamhet mellan marknadsreaktionen och VD:ns kön utifrån utvalda kontrollvariabler. Utifrån EMH, Tokenism och UET samt tidigare forskning analyseras resultatet. Studien finner indikationer på en positiv marknadsreaktion vid tillkännagivandet av kvinnliga VD:s och att den avtar med ökad mediauppmärksamhet. Mediauppmärksamhet kan ha en modererande effekt på sambandet, men vidare forskning krävs för att statistiskt säkerställa detta. Studien bidrar till forskningsområdet med resultat från Sverige samt fortsatt diskussion kring jämställdhet inom näringslivet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)