Förändring- en del av vardagen - en undersökning om uppfattningar hos olika aktörer i förskolan angående förändringsarbete

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Förväntat kunskapsbidrag: Genom detta arbete vill vi skapa en ökad medvetenhet kring vilka kompetenser och kunskaper olika aktörer i förskolan har om förändringsarbete. Detta i sin tur skulle kunna bidra till bättre ingångar i utvecklingsprocesser på olika nivåer. Utifrån en ökad medvetenhet om sin egen och andras profession kan detta också skapa bättre förutsättningar för olika yrkesroller att samverka under ett förändringsarbete. Detta kan leda till en högre kvalitet i förskolan.Syfte: Syftet med vårt examensarbete har varit att synliggöra uppfattningar hos aktörer i förskolans verksamhet om förändringsarbete och vilka påverkansmöjligheter som finns utifrån den egna yrkesrollen. Teori: Undersökningen utgår från människors upplevelser och därför har den inspiration av livsvärldsfenomenologin. Livsvärlden tar sin utgångspunkt i det subjekt som upplever och lever i den. Människan som upplever livsvärlden gör det både med kropp och medvetande, dessa påverkar varandra på ett symbiotiskt sätt. Människors livsvärldar består av regionala världar, såsom familj, arbete och fritidsintresse. Den regionala världen har en särpräglad kultur som är signifikant för denna.Metod: Studien har en abduktiv ansats med intervjuer gjorda med sju aktörer från förskolans verksamhet. Teori, tidigare forskning och data har fått gå i dialog med varandra under arbetets gång. Datan har bearbetats i flera omgångar, först enskilt och sedan gemensamt. Resultat: Förändring ses som en del av verksamhetens vardag. Det skilde sig mellan stora förändringar på organisationsnivå och små förändringar på avdelningsnivå. Det hade betydelse varifrån vilken nivå initiativet till förändringen kom. Förutsättningarna för arbetet med förändringen ansågs spela en avgörande roll för hur den kom att användas i verksamheten. Utifrån den roll informanten befann sig i lyftes olika perspektiv fram och vilken påverkan man ansåg sig ha i förändringsprocessen. Samtliga informanter ansåg att alla i förskolans verksamhet kunde vara förändringsledare och för ett lyckat resultat skulle alla med i processen. Betydelsen av förskolechefens roll i förändringsarbetet framhölls hos alla.Specialpedagogiska implikationerGenom att försöka få fram vad förändringen betyder för individen och var individen befinner sig i förändringen kan vi skapa bättre förutsättningar för en utveckling av kommande förändringsarbeten i förskolans verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)