Patienters upplevelser av informationsutbytet. En intervjustudie på en ortopedisk vårdavdelning

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Bakgrund: Preoperativ information gör att patienter kan känna sig mindre oroliga både inför operationen men även inför hemgången. 2010 gjordes en nationell patientenkät i Sverige, 10 000 av patienterna på ett sjukhus i södra Sverige svarade på denna. Då sjukhusets ortopediska klinik fick ett lägre resultat än riksgenomsnittet angående information och delaktighet, efterfrågade områdeschefen i samband med detta en studie om patienters upplevelse av delaktighet och/eller information. Syfte: Att undersöka inneliggande patienters upplevelser och erfarenheter av informationsutbytet på en ortopedisk vårdavdelning. Metod: Kvalitativa intervjuer som genomfördes med hjälp av en strukturerad intervjuguide, innehållsanalys användes för att analysera materialet. Resultat: Tre huvudteman och nio kategorier framkom under analysarbetet. Ett huvudtema behandlade upplevelsen av informationsutbytet, detta tema innehöll följande kategorier; mängd och kvalitet, ur ett trygghetsperspektiv, informationsutbytet på ronden och uppföljning och förståelse. Det andra huvudtemat handlade om patienternas förmåga att ta till sig information, och innehöll kategorierna egen kraft, personliga egenskaper och erfarenhet. Det sista huvudtemat behandlade information som önskas och innehöll två kategorier; hur och vad samt förbättringsarbete. Konklusion: Majoriteten av patienterna kände att informationen var tillräcklig för att de skulle känna sig trygga. Hur informerade patienterna kände sig berodde på både personalen och patienterna själva. Förbättringar som kan ske är att integrera informationsbiten i det dagliga omvårdnadsarbetet, att informationen anpassas till varje individ och att större fokus läggs på att informera patienter som ska göra akuta operationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)