Att läsa utifrån bilder - en studie av mammors språkanvändande vid läsning av bilderböcker med respektive utan text.

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Att tidigt introducera läsning för små barn är något som uppmuntras i vårt samhälle. Hur typen av bok som läses påverkar innehållet i högläsningen är inte mycket berört i tidigare forskning och utgör därför en intressant aspekt på ämnet. Litteratur och högläsning kan fylla en viktig funktion i logopedisk intervention och därför är kunskap om hur olika typer av böcker påverkar läsningen viktig för personer som arbetar inom logopedisk verksamhet. I denna studie har åtta mammor spelats in när de läste två olika bilderböcker för sina barn (18-24 månader). Den ena boken innehöll enbart illustrationer medan den andra innehöll såväl illustrationer som tillhörande text. Böckerna var matchade mot varandra i fråga om tematik, längd och åldersangivelse. Dessa inspelningar transkriberades sedan och analyserades med fokus på språklig komplexitet i moderns tal. Faktorer som vägdes in var andel verb, verbens tempusformer, antal bisatser, antal frågesatser samt antal gånger som mamman refererade till barnets egna erfarenheter. Resultaten visar att vid läsning av boken utan text kunde högre andel verb skönjas. Däremot visar resultatet ingen signifikant skillnad avseende de andra parametrarna, även om de tenderar att vara högre i läsningen av boken utan text. Vidare forskning är nödvändig för att dra slutsatser kring hur typen av bok påverkar läsningen

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)