Diskursiv närstudie av förskolans reviderade läroplan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Detta arbete riktar fokus mot den nya reviderade versionen av Lpfö98. Uppsatsenbygger på en diskursanalys av den reviderade versionen av läroplanen för förskolaninspirerad av den foucaultanska diskursanalysen.Vår huvudfråga är: Vilken är den rådande diskursen i den reviderade versionen avLpfö98?Svaret på våra frågeställningar försöker vi nå genom att göra en djupläsning av denreviderade versionen av Lpfö98 med fokus på likheter och skillnader mellan den nyaoch den gamla versionen av Lpfö98. Fokus i den nya samt skillnaderna mellan den nyaoch den gamla åskådliggör vi genom att göra en begreppsräkning där vi tittar på hur oftaolika begrepp förekom i den nya respektive den gamla versionen, samt i vilka kontexterbegreppen förekom. Vi tar även utgångspunkt i det genealogiska och arkeologiskaangreppssätten som är en den foucaultanska diskursanalysens två huvudangreppssätt föratt analysera en text eller företeelse. Det genealogiska angreppssättet innebär att man tarfokus i den dagsaktuella debatten medan det arkeologiska angreppssättet innebär attman tar fokus i hur begreppet eller företeelsen växt fram historiskt.Djupläsning av läroplanerna visar att de huvudsakliga förändringarna mellan den nyaoch den gamla versionen av Lpfö98 var att det i den senaste versionen läggs en mycketstörre fokus på barns språkutveckling och tillägnande av en tidig ämneskunskap.Förskollärarna får huvudansvaret för den pedagogiska verksamheten och det läggs enmycket större fokus på dokumentation och bedömning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)