Artificell intelligens inflytande på tillitsfulla kundrelationer inom digital marknadsföring. : En kvalitativ studie om hur företag kan bygga tillitsfulla kundrelationer i samband med artificiell intelligens som marknadsföringsverktyg.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Bakgrund: Det digitala samhället har under de senaste åren utvecklats drastiskt då artificiell intelligens har fått en större roll. Flertal företag har börjat se potential med att tillämpa artificiell intelligens inom digitala marknadsföringssyften med kunder. Trots de fördelar artificiell intelligens medför oroar sig många människor att mänsklig interaktion minskar. En minskning av den mänskliga interaktionen kan i sin tur försvåra skapandet av tillitsfulla kundrelationer om artificiell intelligens får ett övertag. Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka hur företag inom konsumentsektorn kan arbeta för att skapa tillitsfulla relationer till sina kunder i samband med användning av artificiell intelligens inom digital marknadsföring. En avsikt har också varit att ta reda på vad artificiell intelligens kan ha för roll i den digitala marknadsföringen. Metod: Uppsatsen erhåller en kvalitativ forskningsmetod och det empiriska materialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Totalt deltog åtta respondenter, två forskare inom artificiell intelligens och sex specialister inom marknadsföring. Resultatet har analyserats med hjälp av tidigare forskning där artificiell intelligens, digital marknadsföring, digital kommunikation, kundrelationer, tillit och kunddeltagande har varit centrala teorier. Slutsats: Studiens resultat visade att det finns flera arbetssätt som företag kan använda för att underlätta vid byggandet av tillitsfulla kundrelationer i samband med implementering av AI-verktyg. V iktiga aspekter har därför blivit kommunikation, ärlighet och kontroll. V idare har det framkommit att artificiell intelligens kommer ha en stor roll inom digital marknadsföring med utgångspunkt i att kunden följer med i digitaliseringens utveckling och att företag arbetar för att bibehålla kundens tillit vid användning av denna teknik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)