Platsmarknadsföring och varumärkesarbete : En studie av kriterier för ett lyckat platsmarknadsföringsarbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: Globaliseringen har gjort att det är lättare att ta sig mellan platser än vad det tidigare varit. Det har resulterat i att platserna måste konkurrera om bland annat turister och företagsetablerare för att få tillväxt. Behovet av platsmarknadsföring och ett starkt varumärke har därav blivit större eftersom platsen måste uppfattas som den bästa i förhållande till andra platser. I studien analyseras ett antal kriterier som av flera platsmarknadsföringsexperter anses vara en grund för ett framgångsrikt platsmarknadsföringsarbete. Studien syftar till att undersöka huruvida en svensk stad kan använda marknadsföring som metod för att stärka dess varumärke, där Uppsala har valts ut som exempel, samt att se om marknadsföringsarbetet förhåller sig till de kriterier som analyserats. För att besvara studiens syfte används metoder i form av intervjuer, dokumentanalyser samt studie av relevant litteratur. Studien visar att en väl genomförd marknadsföringsprocess leder till ett starkare varumärke och att de kriterier som analyserats är centrala för att marknadsföringsarbetet ska bli framgångsrikt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)