Kundorderstyrning i bilproducenter på den svenska marknaden
Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka, kartlägga och hitta skillnaden förkundorderpunkten och kundorderstyrning mellan de tre olika bilproducenterna. Iundersökningen valdes ett svenskt bilföretag (Volvo), ett europeiskt bilföretag (BMW) och ettasiatiskt bilföretag (Toyota). Undersökningen utfördes med intervjuer med lämpliga subjekt irespektive företag.Rapporten inleds med en kort företagsbeskrivning, syfte och omfattning, följt av enbeskrivning av den vetenskapliga metodik som använts vid arbetets informationsinsamling.Därefter kommer en teoridel där den litteratur som arbetet baseras på beskrivs. Ett flertalvetenskapliga artiklar har lästs, samt en rad omfattande böcker med inriktning på supply chainmanagement och marknadsföring. Efter detta följer empiridelen som beskriver och kartläggerverksamheten. Denna del baseras främst på intervjuer med lämpliga personer inom de treolika företagen där en beskrivning av hur de arbetar i nuläget presenteras.Det skiljer sig mellan de olika företagen i till vilken grad produktionen är kundorderstyrd.BMW är det företag som har högst kundspecifikation och har den kundorderpunkt som ärplacerad längst uppströms mot kundorder. Detta har betydelse på leveranstiden som för varjespecifika nya kundåtagande ligger på cirka 8-10 veckor på en standardmodell.Toyota satsar väldigt mycket på att ha prisvärda, kvalitativa standardbilar med korta ledtideroch det är uppenbart att de prioriterar sin ökända resurssnåla och jämna produktion för snabbleverans och volymproduktion. Enligt Toyotas statistik så är det generellt fyra veckor för enmogen modell och tolv veckor för en lanseringsmodell.Volvo är det företag som hamnar någonstans mellan dessa två giganter. Deras sätt att anpassakundorderstyrningen beroende på marknaden är väldigt fördelaktig. Med vissa modellerförsöker Volvo erbjuda exklusivitet i form av högre detaljspecifikation medan de vanligaremodellerna är mer standardutrustade. Väntetiden är generellt fyra veckor för en mogen modelloch åtta veckor för en lanseringsmodell. Är företaget en volymtillverkare som Toyota, så kommer en låg kundorderstyrning alltid varaattraktiv för organisationen. Då det bidrar till korta ledtider för kund. Jämfört med BMW somjobbar mer åt att kunna erbjuda hög kundspecifikation så vill de ha den så hög som det baragår. Tittar man slutligen på Volvo, så är det förståeligt varför de hamnar någonstans i mittenav de här två aktörerna. Med fördelen av lokal produktion har de råd att satsa på enkundorderstyrning närmare den likt BMW's istället för Toyotas volymtillverkningsupplägg.Detta i kombination med att Volvos kundorderstyrning är fluktuerande beroende påmarknaden gör att Volvo kan bibehålla sitt starka fotfäste på den svenska bilmarknaden.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)