Matematik kommer vi att ha i skolan" : Pedagogernas och barnens syn på matematik."> Matematik kommer vi att ha i skolan" : Pedagogernas och barnens syn på matematik uppsatser examensarbeten examensarbete examensjobb uppsats stipendier stipendium uppsatsämne uppsatsämnen">

"Matematik kommer vi att ha i skolan" : Pedagogernas och barnens syn på matematik

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT); Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Sammanfattning:

Matematik ingår i förskolans strävansmål, och är ett av många strävansmål i förskolan. Detta innebär att pedagoger skall sträva efter dem och hitta tillfällen att lyfta fram dem med barnen. Vi har valt att undersöka hur pedagoger jobbar med matematik, hur de presenterar matematik för barnen för att underlätta barnens vidareutveckling och hur medvetna de är om strävans mål i just matematik för förskolan. Vi har även valt att undersöka barnens tankar kring matematik och dess användning i framtiden.

 

I förskolans vardag kan man alltid finna sätt att lära ut matematik, men tyvärr hittar få pedagoger tid att sätta sig in i det och förstå barns tänkande och kunskaper. Mycket annat skall göras och uppmärksammas vilket leder till att matematiken för de flesta pedagoger ligger i skymundan. Trots allt kan man hitta få enstaka pedagoger som anser att man tar tillvara på tillfällena, nästan varje dag i förskolans vardag.

 

Barnen som går i förskolorna vi besökte har ett intresse för att räkna, mäta, jämföra med mera. Men de är inte medvetna om att de jobbar med matematik. Matematik är ett för dem ett relativt okänt ord men ordets innebörd är de bekanta med. Har pedagogerna kunskap om matematik och tycker att de är intressant och roligt reflekterar det på barnen och i arbetet med barn.

 

 

 

 

 

Nyckelord: Förskola, barn, matematik, pedagog

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)