Barns miljömedvetande : En undersökning om sexåringars tankar och kunskap om nedbrytning och återvinning.

Detta är en Kandidat-uppsats från Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Sammanfattning: Syftet med mitt arbete var att undersöka sexåringars miljömedvetenhet, samt hur de har tillförskaffat sig denna kunskap. Jag har genomfört kvalitativa intervjuer med samtliga 13 elever i en förskoleklass. Genom att diskutera kring 7 saker glasburk, läskedrycksburk, löv, papptallrik, plastmugg, tidning och äppelskrutt som vi lade ut i skogen under en månad fick jag kunskap om vad barnen trodde skulle ske med sakerna under tiden i skogen, var barnen skulle ha slängt sakerna samt hur de hade erhållit denna kunskap. Barnen trodde att det var vädret som påverkade processen med sakerna i skogen. De utgår från vad de har sett och sätter in det i ett sammanhang. Det har lärt mig att utgå från barnens vardag när det gäller naturvetenskapliga fenomen. När det gäller återvinning var kunskapen större om glasåtervinning än om plaståtervinning hos sexåringarna. Kunskapen om kompostering var obefintlig. Genom detta arbete tror jag att kompostering kan vara ett bra sätt att väcka miljöintresse hos barn. Jag fann att mamman var en viktig kunskapsförmedlare inom detta område. 10 av 13 barn svarade att någon anhörig hade lärt dem det som de svarade i denna studie. Av dessa 10 barn nämnde 8 mamma eller mamma och pappa som anhörig. Två av barnen svarade att de hade erhållit kunskapen genom TV. Ingen av barnen nämnde förskolan eller förskoleklassen som kunskapsförmedlare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)