Varumärkesbyggande i innovativa småföretag - En fallstudie av tre små, svenska, innovativa B2B-företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur små, svenska, innovativa B2B-företag arbetar med sina varumärkebyggande aktiviteter genom att studera tre fallföretag verksamma inom olika branscher. En kvalitativ studie har genomförts med ett ontologiskt och objektivistiskt förhållningssätt. Forskningsansatsen är deduktiv. Analys och slutsats utgår från teorier ur teoribaserade böcker och vetenskapliga artiklar i kombination med empiriskt material. Studiens teoretiska ramverk utgår från ”Den strategiska varumärkesplattformen” av Frans Melin (1999) med kompletterande forskares stöd till teorin. Empirin har samlats in genom semistrukturerade djupintervjuer med representanter från fallföretagen som ansvarar för den operativa marknadsföringen samt genom kompletteringsmaterial. Vi har ökat förståelsen för hur tre små, svenska, innovativa B2B- företag arbetar med sina varumärkesbyggande aktiviteter. Med denna studie har vi konstaterat att fallföretagen arbetar med alla delkomponenter i ”Den strategiska varumärkesplattformen”. Vi kan därmed dra slutsatsen att de tre fallföretagen arbetar med varumärkesbyggande. Vår studie har även funnit likheter mellan fallföretagen och teorin och genererat nya insikter där fallföretagen skiljer sig gentemot teorin. Den ökade förståelsen har öppnat upp för andra forskare att involvera sig i forskningsområdet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)