En kunskapsöversikt om könsskillnader i ämnet matematik

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att belysa hur forskningen förklarar skillnader i resultat mellan pojkar och flickor i matematikämnet för grundskolans F-3. Syftet med vår uppsats är också att titta på forskning med koppling till det centrala och återkommande begreppet “mathematics achievement”, prestation inom matematik. Vivill undersöka hur forskningen kännetecknar begreppet när det gäller skillnader i resultat mellan pojkar och flickor i matematik. Det resultat som senare belyses kommer ligga till grund för diskussion av den praktiska relevansen av översiktens resultat och kommer utifrån det lämna förslag till ytterligare forskning inom området. Om lärare och blivande lärare får kännedom om skillnader i resultat mellan pojkar och flickor i matematik, kan det eventuellt motverka de negativa faktorer som har inverkan på eleverna i deras kunskapsinhämtning. För att besvara syftet använder vi oss utav följande frågeställning; Vad kännetecknar forskningen om förklaringen av skillnader i resultat mellan pojkar och flickor i matematikämnet i grundskolans F-3?  Genom urvalskriterier och sökord fann vi åtta artiklar från sökmotorerna Primo och ERIC. Utifrån dessa studerade vi vad forskningen sade inom vårt område och där vi i urvalsprocessen använde oss av Eriksson-Barajas, Forsberg & Wennströms (2013) olika steg, (alla steg utom det fjärde). Dessa åtta studier valde vi att kartlägga i en matris utifrån artikelns titel, författare, publiceringsår och i vilket land den genomfördes. Vi gjorde ett aktivt val att inte begränsa oss till några specifika länder, detta för att få så bred och övergripande kännedom om ämnet som möjligt. Samtliga artiklar använde sig av kvantitativ metod och artiklarna ledde sammantaget till liknande resultat.  Flertalet studier argumenterade att skillnader mellan pojkar och flickor i matematik är ett faktum. Anledningen till dessa skillnader kan bero på olika faktorer, där ämnet diskuteras och problematiseras utifrån olika perspektiv. Sammanfattningsvis ser vi två olika perspektiv som förklarar skillnaderna i resultat mellan pojkar och flickor. Dels finns det biologiska och psykologiska förklaringar, att pojkar mognar senare än flickor och är därför i behov av mer stöd, liksom att flickor innehar en mer känslokall relation till matematik. Dels finns också sociokulturella och stereotypa föreställningar på att lärare och föräldrar anses besitta könsstereotypa fördomar. Detta kan tex yttra sig genom att pojkar både förväntas vara mer kunniga och betraktas som mer kunniga inom ämnet matematik. Skillnader i resultat mellan pojkar och flickor i grundskolans F-3 är ett komplext ämne som berör och påverkar elevernas helaskolgång. Med detta i åtanke ser vi ett betydelsefullt ansvar att belysa dessa skillnader, vilket pedagoger bör hörsamma och beakta. Vi anser att lärare bör arbeta utifrån det sociokulturella perspektivet. Detta för att inte fastna i slutsatsen av att det finns biologiska faktorer som påverkar elevernas prestation och resultat i ämnet matematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)