The structure of gender in children´s books

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Uppsatsens problemformulering beskriver kategorisering som fenomen och dess konsekvenser på samhällsstrukturen. De mest etablerade och explicita kategorierna – man och kvinna – ses som ett resultat av de kategoriseringsprocesser som ständigt pågår. Strukturernas och kategoriernas existens och reproduktion finns i alla sociala samspel, och min huvudsakliga hypotes är att en viktig del i reproduktionen av våra könsidentiteter utgörs av det arv vi ger till barn. Denna studie syftar till att belysa huruvida det finns ett signifikant sätt att skildra könsidentiteter i barnböcker. Uppsatsen har en teoretisk utgångspunkt i en feministisk köns- och diskursteori. Frågeställningen besvaras genom en diskursanalytisk studie av barnböcker. Resultatet visar att det i många fall finns ett signifikant sätt att skildra de olika könen på, och att det finns tydliga skiljelinjer i vad som karaktäriseras som manligt respektive kvinnligt. Detta mönster av en I-särhållning av könen är ibland subtilt och ibland utpräglat, men utifrån teorier och tidigare forskning är det möjligt att visa på att det faktiskt tycks finnas ett mönster. Det mest centrala i uppsatsen är åskådliggörandet av det dialektiska förhållandet mellan text och bild i barnböckerna och samhällsdiskursen de är en del av.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)