Bedömningsgrundernas betydelse : hur förändringar i rekryteringsprocesser påverkar bedömningen av kandidater

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: I denna kvalitativa studie har jag undersökt hur bedömningen av kandidater påverkas av nya inslag i rekryteringsprocessen vid ett företag. Ämnet är relevant eftersom bedömningen av kandidater kan ha stora konsekvenser på företag, till exempel på grund av felrekryteringar. Det är därför intressant att veta hur förändrade bedömningsunderlag påverkar bedömningen av kandidater. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förändrade rekryteringsprocesser påverkar bedömningen av kandidater. Till min hjälp har jag haft följande tre frågeställningar: Vad innebär en mer strukturerad rekryteringsprocess för bedömningen av kandidater?, Vilka bedömningsunderlag blir tillgängliga och/eller förändras med nya inslag i rekryteringsprocessen? och Hur bedöms färdighetskunskaper och förtrogenhetskunskaper? Studien är en fallstudie där intervjuer skett med personer som blivit påverkade av förändringen, som bedömer kandidater i rekryteringsprocessen. I analysen har jag utgått från en fenomenologisk ansats, där jag tolkade materialet utifrån intervjupersonernas perspektiv. Tolkningarna gjordes med hjälp av mina teoretiska utgångspunkter, dual-systems teorin för att skapa en förståelse för vilken slags bedömning som används beroende på förutsättningar i rekryteringsprocessen, samt kunskapsbegreppet för att skapa en förståelse för vad bedömningen görs på. I kunskapsbegreppet har jag använt mig av färdighetskunskap och förtrogenhetskunskap för att resonera kring bedömningen av kunskap på olika sätt. Resultatet visar att förändringen medfört en mer analyserande och reflekterande bedömning av kandidaterna till skillnad från tidigare bedömningarna, som gjordes mer subjektivt och på känsla. Resultatet visar även att det finns tydliga sätt att bedöma förtrogenhetskunskap i den nya processen för kandidater, kunskaper som var svåra att bedöma i föregående process. Gällande färdighetskunskap kan detta endast bedömas på vissa slags rekryteringar. Problemet med den nya rekryteringsprocessen är när kandidater inte matchar med de nya inslagen och de som bedömer dessa kandidater måste göra en subjektiv bedömning enligt tidigare process. Avslutningsvis har jag diskuterat resultatet i förhållande till tidigare forskning inom ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)