Fartygsanslutningar till landströmsnätet I Umeå hamn

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Sammanfattning: Fartygstransport drivs av marina bränslen som avger avgasutsläpp. När fartygen står i hamn förbränner de sitt eget bränsle för elgenerering ombord, förbränningen orsakarluftföroreningar och buller i hamnområdet. Genom de luftföroreningar som sker från koldioxid, koloxid, svaveloxid, kväveoxid och partiklar fås negativa effekter på människa, miljö och ger samhället höga kostnader. För att minska utsläppen kan man ansluta fartygen till elnät på land. Syftet med arbetet var att undersöka elnätets potential till fartygsanslutningar i hela Umeå Hamn. Bakgrunden var att Kvarken Ports (ägare av Umeå Hamn och färjan) planerar en ny färja som skall sjösättas år 2020 och trafikera sjöleden mellan Umeå och Vasa. De vill utreda möjligheterna att landansluta fartyget till elnätet och elnätsägaren Umeå energi måste undersöka förutsättningarna.Arbetet är utfört med bakgrund av totalt sex fartyg fördelade på tre hamnplatser, färjeterminalen, inre hamnen och Gustavs udde med ett effektkrav på totalt 3,755 MVA. Vid dimensionering undersöktes två lösningar för inkoppling av landström, den ena genom inkoppling på genomgående vindkraftkabel och andra vid närmaste uttagspunkt för befintligt nät.För att undersöka landströmmens fördelar undersöktes miljöpåverkan och kostnadsvinster. Vindkraften som produceras vid Umeå hamn består av tre verk som under år 2014 producerade 13,9 GWh medan den beräknade energiåtgången för fartygen är beräknat till 3,95 GWh/år. Producerande enhet i form av vindkraft är inte kontinuerligt och andra energikällor behövs. Kablarna som går genom Umeå hamn är inkopplade till Holmsunds fördelningsstation som kan försörja fartygsanslutningarna vid låg vindkraftsproduktion. Arbetet visade på starkt elnät oberoende val av lösning. Fartygsanslutningar i hamnen krävde utbyggnad av elnätet med en investering mellan 800 tkr upp till 1,7 Mkr beroende på val av lösning. Vid inkoppling till landström blir elpriset för fartygen billigare eftersom de kan köpa landel till lägre pris än kostnaden för dem att själva producera ombord. Utsläppen vid inkoppling av landström reduceras till över 98 % jämfört med bränslegenererad el. Utsläppsminskningenger ekonomisk besparingen genom lägre samhällskostnader till följd av en bättre hälsa för människa, miljö och natur. Det här bevisar att landström kan bidra till att starkt reducera utsläppen i områden runt hamnen och minska kostnader.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)