Kommunikation och pedagogiska relationer: en fenomenografisk studie kring betydelsen av mellanmänsklig kommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Syftet med denna kandidatuppsats i pedagogik har varit att undersöka vilken betydelse mellanmänsklig kommunikation har för organisationer och verksamheter. Uppsatsens utgångspunkt hamnar varken i traditionell arbetslivspedagogik eller organisationslärande. Dessa två inriktningar är en del av uppsatsens teoretiska utgångspunkter men även pedagogisk retorik och relationell pedagogik används för att belysa fenomenet. Studien har utförts med en kvalitativ ansats i form av fyra delvis strukturerade intervjuer med en fenomenografisk metodansats med fyra anställda inom ett service företag. Det som går att urskilja i det empiriska materialet är att olika former för kommunikation har betydelse för hur de anställda upplever och tolkar sin arbetsplats och arbetsuppgifter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)