Personliga politiker eller professionella privatpersoner?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna studie ämnar att undersöka hur svenska partiledare använder sin Instagram-plattform för självrepresentativa ändamål. Här illustreras hur partiledare kombinerar personliga och professionella taktiker för att skapa bilden av en komplett ledare. För att undersöka fenomenet självrepresentation i den politiska sfären kommer tre partiledares Instagramkonton, av vilka samtliga representerar riksdagspartier, att granskas. Undersökningen genomförs med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys och innehållet examineras genom Erving Goffmans perspektiv om självrepresentation. För att analysera materialet utvecklas, baserat på Goffmans teorier om självrepresentation, tre kategorier enligt följande; den professionella främre regionen, den personliga främre regionen samt den iscensatta bakre regionen. Studien ämnar att illustrera, genom underkategorierna inramning, fasad, manér och uppträdande, dramatiskt förverkligande, dramaturgisk lojalitet samt yrkeslegitimitet hur svenska partiledare manifesterar sin självrepresentation på Instagram. Analysen visar att politiker integrerar personliga och professionella representationer av självet för att skapa fullständiga personporträtt med mångfacetterade personligheter. Våra tolkningar resulterade i slutsatsen att politiker först och främst skapar innehåll som framställer deras professionella persona, men några fynd demonstrerar att de även porträtterar sig själva i rollen som förälder och vän. Trots att visst innehåll var personligt i sin karaktär kommer vi till slutsatsen att det bara var skenbart personligt då partiledarnas syfte med plattformarna är att använda dem som scener för att framställa sin politiska agenda genom självrepresentation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)