Allsidighet och andlig utveckling i HKK' Ideologisk- och narrativanalys av lärarutbildningstexter

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

Sammanfattning: Den här uppsatsens syfte är breddning av lärares förståelse av den mänskliga rättighetentill allsidighet eller pluralism i Sveriges utbildningssystem och barns rätt till andligutveckling i skolan, utifrån kristen övertygelse och andlighet, och fördjupat i hem- ochkonsumentkunskap, HKK. Metoden är ideologi- och narrativanalys med normativ metod.Materialet utgörs av texter ur kurslitteratur. Teori hämtas från relevanta juridik, tidigareforskning och filosofi. Analysen beskriver och diskuterar nuläget och brister text för text,utifrån allsidighet och andlig utveckling, med fokus på kristnas rätt till sitt perspektiv. Denförsta slutsatsen är att det finns en brist allsidighet genom en implicit sekulär norm. Denandra är att det behövs mer tros- och livsåskådningsmässigt normkritisk teori ochgrundsyn, genom bland annat mer kunskap från tros- och livsåskådningsvetenskap.Avslutningsvis diskuteras risker med bristen på allsidighet, steg för mer tros- ochlivsåskådningsmässig normkritik och för barns andliga och moraliska utveckling relevantkunskap. Det ges också förslag på vidare forskning för att stödja lärare i allsidigundervisning, hälsofrämjande skolutveckling och olika elevers andliga utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)