Är det sant? : En variationsteoretisk studie av yngre elevers förståelse för det naturvetenskapliga arbetssättet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att generera kunskap om hur elever kan förstå skillnaden mellan naturvetenskapliga och andra sätt att förstå omvärlden. För att kunna undersöka detta genomförde jag en lektionsserie i en årskurs 3. Undervisningen baserades på variationsteorin och på det sociokulturella perspektivet. Under studiens gång identifierade jag fyra kritiska aspekter som eleverna behövde urskilja för att förstå det naturvetenskapliga sättet att förstå omvärlden. Dessa aspekter var följande: naturvetenskap är en vetenskap som beskriver hur världen fungerar; det naturvetenskapliga sättet bygger på tidigare kunskap som erhållits genom repetitiva experiment; det råder en konsensus kring naturvetenskapliga teorier tills de motbevisas och det naturvetenskapliga sättet använder sig av mätbara fakta. Dessa aspekter synliggjordes i undervisningen med hjälp av variationsmönster generalisering och kontrastering. Resultatet visade att elevernas fokus snarare låg på det naturvetenskapliga innehållet än på det naturvetenskapliga sättet att förstå omvärlden. Slutsatsen av detta var att undervisningen om det naturvetenskapliga sättet kan med fördel flyttas till senare årskurser då kunskapsnivån hos eleverna ökar.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)